2011. november 14-én Nagy Péterné kolléganőnk bemutató órát tartott magyar irodalomból a 11.B osztály tanulóival. Sokan érdeklődtek, a megye középiskoláiból 15 tanár látogatott el hozzánk.
Az óra anyaga - A lélekábrázolás különböző módjai Mikszáth novelláiban – alkalmas volt arra, hogy beavassa a külső szemlélőt egy hosszú folyamatnak, a műelemzés elsajátításának egy mozzanatába.
Alapos előkészítés előzte meg az órát: a gyerekek már korábban elolvastak több Mikszáth-novellát. Ezen az órán csoportban dolgoztak, közös szempontrendszer alapján vizsgálták a műveket. Megfigyelhetőek voltak a csoportmunka előnyei: minden tanuló aktívan dolgozott, jelentkezett, bátran hozzászólt az óra anyagához. Egymásnak segíthettek, egymással kommunikálhattak, valamennyiük előtt ott volt az irodalmi mű szövege.
A bemutató óra célja, hogy módszertani ötletekkel gazdagítsa a látogatót. Az óra menete e célt szolgálta a kezdő zenei illusztrációval és a Bánk bán egy jelenetével. Az óra végén egyfajta összegzésre adott lehetőséget a korábban elkészített prezentáció bemutatása, ill. a csomagolópapírra gyűjtött példák sora. Ez utóbbi bemutatására, sajnos, ebben az órában már nem kerülhetett sor.
Jól irányított tanári kérdések és a feleletek folyamatos értékelése, valamint nyugodt, oldott légkör jellemezte az órát, mely után sütemény és kávé mellett kellemesen telt a tapasztalatokat összegző megbeszélés.
Pernecker Csilla |
November 14-én osztályunk, a 11.B egy bemutató magyar órán vett részt: Vas megye több iskolájából fogadtunk magyartanárokat, akik megtiszteltek minket jelenlétükkel. Szép számban gyűltek össze a pedagógusok a termünkben, akik mind kíváncsiak voltak irodalmi tudásunkra. Osztályunk nagyon izgult, mert mindenki szeretett volna jól teljesíteni vendégeink előtt. Az órát Katona József: Bánk bán c. művének egy jelenetével indítottuk: két tehetséges osztálytársam egy részletet mutatott be a 4. felvonásból. A sok pedagógus érdeklődve figyelte a darabot, majd a végén vastaps volt a jutalom. Az óra további részében Mikszáth Kálmán novelláit elemeztük. Csoportokat alkottunk, majd minden "kis műhely" kapott egy-egy novellát, amelyben a lélek rajzát, a jellemek megismerésének módszereit vizsgáltuk. Végül egy prezentációt mutatott be egyik osztálytársunk, melynek segítségével még jobban megismerhettük a Péri lányok szép hajáról című novellát.
Az órán mindenki aktívan vett részt, próbáltunk legjobb tudásunk szerint teljesíteni. Magyartanárunk, Nagy Péterné tanárnő az óra befejeztével büszkén dicsért meg minket igyekezetünkért, odaadásunkért.
Gömböcz Noémi |
Fényképek |