Egy nap a levegő kapujában. Pályaorientációs nap a reptéren – 9.A osztály
Az idei pályaorientációs napunkat Budapesten, a Ferihegyi Repülőtér kulisszái mögött és az Aeroparkban töltöttük. A program során közelebbről is megismerkedhettünk a repülés világával és a hozzá kapcsolódó szakmákkal.
Idegenvezetőink, Miklós, aki már 40 éve dolgozik különböző beosztásokban a repülőtéren, valamint Iris, másodéves repülőmérnök- és pilótahallgató voltak. Ők igyekeztek bemutatni azokat a lehetőségeket, amelyek a fiatalok előtt állnak a pályaválasztás során, és meséltek a reptéren dolgozók mindennapjairól is. Mindent megtettek azért, hogy a lehető legközelebbről láthassunk és tapasztalhassunk meg mindent.
Már a beléptetés pillanatában lenyűgöző volt látni, ahogy a fejünk felett, a bevezető fények fölött ereszkednek le és landolnak a repülőgépek. A biztonsági ellenőrzés után egy volt Malév-busszal jártuk be a mintegy 15 négyzetkilométeres területet, amely közel 15 000 embernek ad munkát, és rengeteg érdekességet tartogatott számunkra.
Az egyik legemlékezetesebb élmény a világ legnagyobb repülőgépe, az „egek urának” is nevezett Boeing 747-es, vagyis a Jumbo Jet volt. A kifutópálya szélén állva, mindössze pár méterre a géptől nézhettük végig a landolás utáni fordulását.
Találkoztunk a világ legnagyobb kéthajtóműves repülőgépével is, a „tripla hetesnek” nevezett Boeing 777-essel, mind a teherszállító, mind a személyszállító változatával. Megcsodálhattuk az óriási gépmadár landolását, az orrfutótól pár méterre állva figyelhettük a parkolóhelyre való bevezetést, majd testközelből tapasztalhattuk meg a széles törzsű repülőgép döbbenetes méreteit. Külön jóleső élmény volt, hogy a pilóták visszaintegettek, és láthattuk a szervizelést, beszállítást irányító munkatársak összehangolt munkáját is.
A teherszállító változatnál azt is megtudhattuk, milyen hihetetlen mennyiségű árut képes befogadni egy ilyen gép, és hogy mindezt akár másfél óra alatt lepakolják, majd újra fel is rakodják.
Döbbenetes látvány volt, amikor egy-egy repülőgép a fejünk felett, szinte két emelet magasságban közelített, majd a pilóták finoman letették a futópályára. A felszállásokat is a futópálya melletti fűről figyelhettük: felejthetetlen élmény volt pár méterről látni a gyorsuló, majd a szemünk előtt a levegőbe emelkedő repülőgépeket.
Nemcsak a pilóták, utaskísérők és a reptéri személyzet munkájáról, képzéséről hallottunk, hanem a szerelők aprólékos és rendkívül fontos feladatairól is. Megtudtuk például, hogy egy repülőgép kerékcseréje körülbelül tíz percet vesz igénybe, és a hatalmas terhelés miatt erre meglepően gyakran van szükség.
Hallottunk a légiforgalmi irányítók nagy felelősséggel járó, komoly koncentrációt igénylő munkájáról, valamint a képzés és a felvételi követelményeiről is. A reptéri tűzoltóságon rácsodálkoztunk a 600 millió forint értékű, speciális tűzoltóautókra, és megnéztük azokat a repülőgépeket is, amelyeken a tűzoltók a gyakorlataikat végzik.
A magánrepülőgépek sem maradhattak ki a programból: közelről megnézhettük őket, és nem kis meglepetést okoztak a bérlési árak.
A program zárásaként az Aeromúzeumban a repülés régi, különleges gépeit tekinthettük meg, ahol mindenki beülhetett a pilótafülkébe is.
A nap végén a Szent István-bazilikához érkeztünk. Az adventi vásár megtekintésével, egy kis szabad programmal és az ünnepi hangulat átélésével zártuk ezt az élményekben gazdag budapesti kirándulást.
Haraszti Zsolt |



